Sammanfattning
Gestaltningsarbete – Vad, Hur, Varför och Vad har jag lärt mig?
(se
tidigare inlägg för att se processen i sin helhet)
Vad som
ligger till grund för min gestaltning är vad som redan i valet av
konstverk först fångade min blick, nämligen
det mönster av ett växtblad som återfinns i tapeten
i Alexander Roslins oljemålning Dubbelporträtt från
1754. Också det har fått återkomma ständigt under hela
processen, och slutligen även i slutprodukten av min
gestaltning. I appropriering av verket använde jag mig av
detta mönstret av växtbladet via ett tryck på ett
tygstycke vilket genomfördes i tryckverkstaden på HDK. Vidare
som kick-off på gestaltningsarbete innebar det att
göra ett hybrid-collage av två bilder i A4 storlek, en
bild av konstverket som valts för approprieringen och
en annan av självaste approprieringen. Dessa skulle
sammanföras på ett A2 papper (se tidigare inlägg för
information). När så arbetet med collaget började så låg
våren stundande och jag såg chansen att gestalta hur solen,
våren och naturen motar bort ångesten, det mörka
och det dåliga hos människan. Samtidigt ville jag
provocera med att ändå visa hur nära de båda sidorna ligger
varandra och hur fasaden för det ”vackra” likväl kan
gömma elakheter. Ett träd fick bli barriären mellan de
båda sidorna då träd och skogen för
mig alltid ingett styrka och trygghet. Intresset för
växtlighet syns tydligt och visar sig till sist i 3D-form när
jagförst i miniformat formade ur pappersmassa en kvinna i sittande
position som sen utvecklades till storformat av material
i hönsnät och papier-maché, färg, lera
och naturmaterial. Jag ser nu klart och tydligt att det finns
en anknytning till mig själv, min uppväxt och intresse
för naturen, fabler och det gåtfulla i denna figur.
Det
tog tid att komma igång men med mitt intresse för
minimala detaljer och en sorts maffighet, så visste
jag tidigt i min gestaltning att jag ville skapa
en stor skulptur, gärna av sånt jag
hittar eller gör själv. En tydlig samhörighet och vidare
inspiration fann jag på handledningstillfällena, som för
övrigt var mycket givande i detta processinriktade arbetssätt då
respons från både kamrater och lärare visade att
mitt uttryckssätt hade kopplingar till Ellen Jewett och Niki de
Saint Phalles olika konstnärsuttryck. Båda arbetar/arbetade
detaljrikt men storleken på deras alster skiljer sig markant.
Själva
processen, att arbeta undersökande med olika material, reflektera
och utmanas, har varit intressant nu när jag så här i efterhand
kan se att jag faktiskt utvecklats i mitt skapande men att jag
gjort det genom att plocka delar från andra konstnärers alster. Här
har boken How to be an explorer of the world –
portable art life museum av
Keri Smith (2008) varit mycket inspirerande på den punkten. I
kompendiet Estetiska lärprocesser och vidgat språkbegrepp
(HDK, 2014), skriver dessutom Caroline Liberg om Språk
och kommunikation, om hur meningsskapandets sociala, multimodala,
kontextuella och dialogiska aspekter står i ständig interaktion med
varandra och därmed påverkar vår upplevelse. Jag håller med
och självklart gäller detsamma för gestaltningar, som vardera
kan kopplas samman och bygga vidare på varandra
och på så vis som Liberg (2014) menar ”[…]
står i ett dialogisk förhållande till varandra.” (s.9).
Materialmässigt har
tanken varit att det ska vara billigt och lätt att få
tag på just för att det ska passa att appliceras i
lektionssammanhang. Jag har lärt mig mycket av att handskas med materialen, dels
hur tidskrävande och svårt hönsnät kan vara
att forma och hur det krävs tålamod att arbeta med
papier-maché beroende på storleken på det man gör, men
trots det billiga material med många användningsområden.
Den kanske viktigaste
insikt jag känner att jag personligen fått erfara med
processinriktat arbetssätt och gestaltning är att ibland låta ge
efter, låta gestaltningen tala för sig själv, kompromissa
och inte försöka styra allt eller tvinga fram
en produkt, istället lossa på tyglarna och låt
kreativiteten komma av sig själv. Och att våga göra
”fel”, för att kunna utvecklas, en lärdom
jag gärna tar med mig i kommande
yrkesprofession då jag anser att vägen till
utveckling och lärande går via att pröva sig fram, att
låta reflektera och plocka delar från sånt man tycker om
för att sen kunna skapa något nytt, något eget, något
som jag kopplar till Lgr11 (s.20):
”Undervisningen
ska bidra till att eleverna utvecklar sin kreativitet och sitt
intresse för att skapa. Den ska också uppmuntra eleverna att ta
egna initiativ och att arbeta på ett undersökande och
problemlösande sätt.”
Att arbeta undersökande
i process i skolan – Vad, Hur Varför
Att
använda min gestaltningsprocess i
undervisningen tänker jag främst på
en hållbarhetsmässig synvinkel, om att öka
empati och medvetandegöra sin egna påverkan på
omgivande miljö men även världsligt, något
som enligt Lgr11 bör genomsyra undervisningen. I Lgr11
om Bildämnet står att eleverna ska få möjlighet att utforska
bildframställning via modellering och konstruktion. Jag skulle i och med min gestaltning kunna låta eleverna får skapa egna fantasifigur med materialet,
vilket skulle kunna vara grunden till att låta eleverna
utforska bl.a. papperets många användningsområden för att
påvisa samhörigheten med konsumtion och klimatpåverkan utifrån
ett tema ex. Hur vi kan minska
klimatpåverkan; där eleverna får testa att göra
sina egna pappersark, koppar, askar, smycken, bokomslag, tavlor,
ramar, figurer, spel/spelpjäser av pappersmassa eller
varför inte krukor att plantera sticklingar i som sedan kan
planteras ut på skolgården.
Det
kan vara svårt att komma igång med ett gestaltande arbete har
jag förstått men att även det hör till processen och
bör dokumenteras. Hellre att det dokumenteras mycket om lite
för att sen kunna gallras allt eftersom. Med hjälp av dagens
tekniska framfart så är smidigheten att dokumentera sin
process via bild, det ”universella språket” och
via blogg så som fallet med denna gestaltningsprocess, ett viktigt
redskap för att ta del av inspiration och erfarenheter från andra,
samt kunna ge/ta emot kamratrespons för vidareutveckling.
Att använda skissboken för att rita och samla
idéer, tankar och anteckningar kan för de som känner
krav på ikonicitet (Kompendie Estetiska lärprocesser...
s.15) dvs. uppfattningen om likheten med det som avbildas, vara
svår att frånkomma. Däremot är det inte sagt att skissboken
inte kan användas på annat sätt. Jag anser liksom det står
skrivet i Lgr11 att ämnet bild är viktigt för personlig
utveckling men också för kunna kommunicera och delta i
samhället som nu genomsyras av visuell kultur. Vi omges
ständigt av bilder, att då samla på i
skissboken, på de bilder som på ett eller annat sätt
berör, för att sen föra en muntlig dialog med
skolkamrater och lärare om dessa, är också det ett
bildskapande och del av estetiska och kreativa lärprocesser
likt det som Anders Marner resonerar kring i kompendiet (HDK,
2014).
Liberg, C. (HDK,
2014) Kompendie om Estetiska lärprocesser och
vidgat språkbegrepp
Marner,
Anders. HDK, 2014) Kompendie om Estetiska
lärprocesser och vidgat språkbegrepp
Smith,
K. (2008). How to be an Explorer of the World. London:
Penguin books
Skolverket (2011). Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskola, förskoleklass och fritidshem.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar