fredag 5 februari 2016

Recap..

Summering av förra veckan (januari): Riktigt givande, spännande och inspirerande föreläsningar och övningar och uppgifter. Gärna fler sådana. Vi har gått igenom olika lärandeteorier och estetiska lärprocesser, diskuterat begreppen modest och radikal estetik, kikat på barns bildskapande utifrån ett historiskt perspektiv och gjort jämförelser till nutida styrdokument och förhållningssätt. Vi har fått pröva på olika material och tekniker bl.a. ritat av stenar och lagt till skuggning, därefter försökt hitta "tonåringen" i bilden. Bild från den uppgiften kommer så småningom då den just nu är under bearbetning. Vi fick även en föreläsning med Tarja Häikiä. I tidigare kurser har vi redan läst om Piaget, Dewey och Vygotskij men fick här en liten repetition tillsammans med lite ytterligare namn så som Maurice Cox som studerat s.k. "huvudfotingar", Jean Luquer (?) som studerat olika strategier i barns bildframställning och relationen till barnen och hur vi kategoriserar dem. Kändes givande och bra med repetition i det här läget.

Denna vecka v.5: Vi började veckan med en föreläsning om Sokratiska samtal och sen även testa på metoden. Denna sortens samtal ska leda till självinsikt och därför är viktigt att samtalsledarens förhållningssätt följer tre regler: Elenchus - kritiskt granskande och demokratiserande, Maieutike  Förlossningskonsten dvs öppna frågor, Aporia - förvirring, dvs att ifrågasätta och synliggöra bristen på kunskap så att det sporrar till vidare utforskning. Ett lyckat Sokratiskt samtal ska alla få komma till tals och man ska lämna samtalet med fler frågor än vad man hade från början. Faktiskt inte så lätt som det låter, men väldigt givande och som sagt förlösande för tanken och kreativiteten.


Därefter föreläsning om rörlig bild och media. Vi delades in i grupper om två och fick till uppgift att göra en animerad film utifrån några basic rules, vilka gick sådär att följa när man väl sitter och arbetar, mycket att tänka på men jag gick in för att testa på lite olika tekniker då jag aldrig direkt jobbat med animering förut. Moa-maria och jag fick iaf till en liten filmsnutt som vi arbetat ihop i appen StopMotion , som gick sådär att redigera i efterhand (inte en app jag rekommenderar egentligen pga redigeringsmöjligheterna). Trötta på slutet så tappade vi båda förmågan att se fel (medvetet?) i ex. textning vi (jag) gjorde som inte gick att åtgärda så lätt så här i efterhand så det blev som det blev helt enkelt. Haha, "generaiser", va f*n är det?! :-)) Jag är rätt nöjd ändå. Ska bara försöka ladda upp den nu, lite svårt när inte appen vill göra som jag vill men nu... finns länk till animationen här: https://www.dropbox.com/s/boxum63jc5z5ocp/En_Film_om_Utanf_rskap.mp4?dl=0

Vi valde att skildra lite hur utanförskap kan te sig och hur det på ett sätt kan lösas. Vi använde lera i olika färger och formade enkla figurer, ingen direkt koppling till karaktärernas personlighet men det är för all öppet för tolkning bäst man vill. Det tog sin lilla tid att göra videon, inte minst pga att ljussättningen var svår att få till, något vi trodde skulle gå att till viss del fixa i redigeringen senare. Tiden var knapp och okunniga som vi är i det här stadiet vad gäller stop motion så gick det inte att hinna förbättra. Som grädde på toppen så landade Bob Dylans 'New Morning' alldeles förträffligt bra tillsammans med hela filmsekvensen och gjorde att inget mer behövde tilläggas, då vår tanke var att lägga till olika ljud till varje sekvens ex. barnskratt och skolgårdsljud.

Jag gillar idén av att använda sig av den här sortens metod, stop motion animation och film överlag i lärandesyfte och ser hur det kan ge barn möjlighet att uttrycka sig. I enlighet med skolverkets läroplan så ska vi erbjuda barn denna möjlighet till multimodalt skapande och likaså processinriktade uttrycksmedel. Jag skulle kunna tänka mig att arbeta med detta tillsammans med barnen, olika teman eller ämnesöverskridande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar