Måndagens seminarium handlade om estetiska lärprocesser i skolans ämnen utanför bildämnet. Vi diskuterade utifrån Lev Vygotskijs bok ”Fantasi och kreativitet i barndomen” (1995) och om just barns fantasi och kreativitet utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande. Frågor som diskuterades var: Vad är fantasi och kreativitet?, Hur gestaltar sig lärandet med hjälp av kreativa handlingar? och Hur kan vi använda oss av mediering i skolans estetiska lärprocesser?
Vår seminarieledare var väldigt bra och som avslut på detta seminarie fick vi testa på 'Duchamps corner', (sv. Duchamps hörna). Marcel Duchamp var fransk konstnär och levde under sent 1800-tal till mitten av 1900-tal. Dadaism och surrealistisk konstutövning var hans grej. Exempel på ett av hans mer kända verk är när han ritade mustasch och bockskägg på kopia av Leonardo da Vincis Mona Lisa. Med Duchampsövningar innebär att ta jämna pauser eller stunder för skapande, om än bara för några få minuter, just för att få igång kreativiteten. I det här fallet fick vi till uppgift att under 60 sekunder finna så många användningsområden för en strumpa som möjligt, därefter vilseleddes vi med vardagligt snack för att sen återigen, under 60 sekunder, finna ytterligare exempel på användning av strumpan. Genom att ta en kort paus frigjordes våra hjärnor från uppgiften och istället för att fastna för mycket i tankegångarna så återfick vi kreativiteten att tänka utanför ramarna.
Som avslut och del av kommande examination i kursen fick vi till uppgift att utifrån en bunden reproduktion i Skinner-anda, dvs. med behaviorismen som grundsyn, utveckla uppgiften med hjälp av mer kreativa problemlösningar i estetisk form. Jag valde att göra om en uppgift där eleverna ska färglägga en vante. Uppgiften har ett rätt ålderdomligt uppsyn om vad som anses manligt och kvinnligt men också vad som kan tänkas vackert. Redan där i första syn på uppgiften får eleverna veta att de ska prestera åt ett speciellt håll och vad som anses accepterat. Det kreativa spelrummet förminskas och eleverna kanske då begränsas i sin kreativa utveckling. Orden manligt och kvinnligt, vackert eller fult, är egentligen inte nödvändiga men skulle kunna användas i syfte att belysa viktiga värderingsfrågor om genus och varför det finns killkläder och tjejkläder. Jag har dock valt att ta bort dem och låtit uppgiften tolkas hyfsat fritt av eleverna (se andra bilden). På så vis finns inga direkta begränsningar annat än de ramar jag satt upp om att vantarna ska dom ha. Som första mening har jag valt att betona just ”Om Du fick välja...”. Detta gör att elevens första tanke om uppgiften blir högst personlig vilket ligger i fas med vad som står skrivet i Lgr11 om att se till den egna individens intressen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar