fredag 18 mars 2016

Nu jäklar ska här uppdateras!

I två veckor har vi nu alltså i rasande fart avlagt en kurs i en kurs i en kurs kanske man kan säga. 'Estetiska lärprocesser i skolans ämne utanför bildämnet' har alltså legat i fokus och vi har var och varannan dag genomfört olika sorters bilddidaktiska laboratorieövningar. Med bland annat Vygotskijs idéer har vi prövat hur det är att omvandla en bunden reproduktion i bildskapande och på så vis utveckla kreativiteten vilket jag skrev om tidigare. En mycket viktig lärdom för oss grundlärare i fritidshem.

Vi har även diskuterat mening och identitet genom skapande moch frågat oss själva Hur skapar vi mening genon bildspråket?
Vi gjorde identitetskort där vi fick fria händer och tankar i gestaltandet av en autentiskt eller fiktiv människa, djur eller figur, vilket vi ville. Vi ritade på små papper som sen laminerades varpå vi visade upp våra kort och fick respons från Magnus vår kursledare, som tolkade våra nya identiteter fritt från sitt egna perspektiv. Såhär blev mitt Identitetskort...
Istället för att rita min karaktär så klippte och klistrade jag från små kopior av kända målningar.
Mycket givande övning och väldigt kul. Jag tror att detta är väldigt bra och roligt för barn i alla åldrar. Under Syfte i Bild i Lgr11 står bl.a. att undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att tolka och kritiskt granska bilder, kommunicera med bilder, analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner. Ett pedagogiskt verktyg som Id-kort, kan på så vis användas på många olika sätt; som del av teater, i diskussioner om värdefrågor, på besök till museum eller som del av en utomhusaktivitet där barnen får stiga in i rollerna som ex. medeltida människor eller det "andra" könet. Med denna aktivitet att göra id-kort får eleverna lära om sig själva och om andra genom att från egna erfarenheter tolka och relatera till vad identitet innebär och vad just "den identiteten" berättar, både genom bild och text.
Såhär fick jag användning av flickans underdel. Med inspiration från en film jag nyligen sett, "Suffragette", så blev även kvinnan bredvid till, med sprängämnen i korgen dessutom. 

En tur till Världskulturmuseet gjordes samma dag. Vi skulle undersöka varför lärande kräver samband och sammanhang för att kunna utveckla förståelse. Uppgiften var att välja 3 st utställningsartefakter och sedan gestalta dessa s.k mikroartefakter på valfritt sätt och till detta hitta ett samband, en röd tråd, mellan de tre (som blev fyra) valda artefakterna.
Tjejerna har målat sina läppar vackert röda med sitt egna mensblod

Musiker släpper loss på stråkinstrumentinne i glasburar 

Ett av instrumenten. Man rör vid pinnen och får strängarna att vibrera, fungerar ungefär som en whammy bar.

Gipsavgjutning av en pinboard som avbildar mittendelen av ett ansikte.

Och sambandet jag fann bottnade i mycket ångest och förtvivlan, varar det blev denna illustration, som jag också knycklade ihop i ren frustrationen strax därpå.

Sådär, det här var alltså lite från onsdagen förra veckan. Imorgon lördag kommer jag lägga upp bilder från resten av dagarna fram till idag men for now it's la helg enna!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar